עומד להופיע! הזכות ה – 12 זכות הילד
להישמע ולהשתתף מאת רינה יצחקי
הספר יצא בדפוס בשבוע הקרוב בהוצאת "מנדלה מוכר ספרים ברשת" וגם כספר אלקטרוני.
פרטים על רכישה – כאן באתר, בשבוע הבא
הספר "הזכות
ה – 12 זכות הילד להישמע ולהשתתף" מעלה לתודעה את שאלת זכויות-הילד בכלל
ואת הזכות ה – 12 בפרט. ומהן יתר הזכויות?
אתם שואלים, באמת שאלה מצוינת! מדובר במסמך שהוכן במשך עשר שנים על ידי אנשי חינוך
אנשי משפט וזכויות ומומחים שמייצגים תרבויות דתות ושפות רבות. על סמך נתונים
שנאספו על מצב הילדים כולל אלה של מכון המחקר של יוניסף, "אינוצ'נטי"
בפירנצה. התברר מעבר לכל ספק שיש להכין מסמך משפטי, מחייב, שיביא לשיפור מעמדם של
הילדים ברחבי העולם. לאחר ניסיונות קודמים, דוגמת הצהרת-זכויות הילד בשנת 1959,
גובשה הצעה מפורטת, המכסה את כל תחומי חייו של הילד, ומחייבת את כל המדינות
שהצטרפו לאמנה שנחתמה בשנת 1989. נכון להיום לפני 25 שנים. בספר תמצאו גם בחינת
הצלחתה של האמנה.
בספר שני נושאים שנמצאים ברקע וחשובים להבנת הזכויות ובעיקר הזכות
להישמע.
האחד: היסטוריה של הילדות. רבים מרימים גבה "מעולם לא ראיתי ספר היסטוריה של הילדות"... ואכן יש נטייה לראות את הילדים כחלק של האנושות כולה, אולם מבט מעמיק מגלה שלגבי ילדים נהגו חוקים וכללי-משחק אחרים.
האחד: היסטוריה של הילדות. רבים מרימים גבה "מעולם לא ראיתי ספר היסטוריה של הילדות"... ואכן יש נטייה לראות את הילדים כחלק של האנושות כולה, אולם מבט מעמיק מגלה שלגבי ילדים נהגו חוקים וכללי-משחק אחרים.
השני: התייחסות
לכוחות העיקריים המשפיעים על מצב הילדים ומעמדם. מדובר בכוחו של היחס אל הילדות
בהיבט היסטורי, בכוחה של ספרות-הילדים, בכוחה העריץ של הכלכלה, ובכוחו של
הפמיניזם. כאמור לכל אחד מהם היו השפעות על הילדות.
כבר בפרק
הראשון מוסבר כי המושגים "ילדות"
ו"הזכות להישמע" הם מושגים
חדשים. מובאות התפיסות שרווחו קודם לכן לגבי שני המושגים, המופיעים תחת הכותרת:
"מאין הופיעו? המצאת הילדות והמצאת "הזכות להישמע".
הספר
מתאר את מסלול ההתפתחות של תפיסת הילד כאדם נושא זכויות: מאפס זכויות בעבר הרחוק
(שחר התרבות; העת העתיקה) לקראת הבנה והידברות עם ילדים במאה ה - 20 וה – 21. אם בעבר הרחוק, מן המאות שלפני הספירה
ועד כ- 1000 שנים אחרי הספירה הייתה
מקובלת הריגה ונטישה של ילדים, ומן המאה ה- 13 מסתמן שינוי, שמצביע על הערכה רבה
יותר לחיי הילד, אך לשיטות חינוך נוקשות ואלימות, ומאוחר יותר רק במאה ה – 17 וה –
18 מתעוררת הכרה והערכה לחיי הילד. הילד הופך מנֶטֶל לנֶכֶס. נוצרים דפוסים ידידותיים ליחסי הגומלין בין
מבוגרים לילדים, והשינוי הדרמטי מתחולל רק במאה ה- 20. ב - 1924 קוראים יאנוש
קורצ'אק ואְֶלָנְטין גֶ'ב להתחייבות כלפי הילדים, קריאה שמועלית בחבר הלאומים
ומתחילה להתפתח – לאט לאט, לאורך המאה, למה
שנקרא היום: "אמנת האו"ם בדבר זכויות הילד 1989".
הפרקים
הבאים מתייחסים בהרחבה לזכות להישמע על היבטיה וזיקותיה למצב הילדים, ואל הדיאלוג
כמרחב הפעולה של הזכות להישמע. בשני הפרקים בנוסף לדיון התאורטי יש גם מידע מעשי
שמסייע למחנכים להביא את הנושא לכיתותיהם.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה