מה בבלוג ולמה?

מטרות הבלוג להביא לידיעתכם מידע מגוון על זכויות הילד. בכוונתי לשתף אתכם, ילדים הורים ומורים - בידע ומידע שאספתי במשך 20 שנות פעילות אקדמית וציבורית בתחומים שונים של זכויות הילד בעיקר בתחום החינוך והכשרת מורים במכללת סמינר הקבוצים בתל-אביב, באגודה הבינלאומית לזכויות הילד ובועד הישראלי למען יוניסף. כפעילה וחוקרת של זכויות הילד אני מייחסת חשיבות רבה להעלאת אמנת זכויות הילד על סדר היום של אנשי חינוך, חברי-כנסת בשדולה למען הילד, ובין הורים וילדים.בלוג זה- אמור להיות כתובת לילדים, הורים ומורים שרוצים לדעת יותר על זכויות הילדים בישראל ובעולם.



בקרוב תמצאו בבלוג:



- מאמרים והמלצות על ספרים ותוכניות לימודים ומערכי-שיעור המאפשרים שילוב של אמנת זכויות הילד בתוכנית הלימודים.

- רשימת כתובות של ארגונים שעוזרים לילדים במצוקה

- פינה לציורים שירים וסיפורים של ילדים

- אירועי אקטואליה: קטעי עיתונים ותגובות והארות הנוגעות לזכויות הילד



כתובת לשליחת מכתבים וציורים – e-mail: rina.yitzhaki@gmail.com

יום שלישי, 4 במאי 2010

לרון חולדאי... עם הספר לא סוגר בית-ספר לילדים של מהגרי עבודה



עזרו להציל את הבית של ילדי אמריקה הלטינית בתל אביב

4 במאי 2010 · להגיב

פסטיבל הפולקלור של האסקואליטה ב-2009

מצבם של מהגרי העבודה בישראל, ובייחוד מעמדם של ילדי המהגרים, עלה לכותרות לעתים תכופות בשנה האחרונה עקב הכוונה לגרשם והקמפיין המוצלח למדי שהתנהל נגד החלטות הממשלה בנושא. אך למרות העיסוק התקשורתי האינטסיבי, אחד המוסדות המיוחדים שנוסדו בתוך קהילות מהגרי העבודה בתל אביב כמעט ולא קיבל חשיפה ונותר אלמוני למדי – אך גם חסר גב כלכלי וממסדי. מדובר ב"אסקואליטה", בית הספר לספרדית ותרבות של קהילת מהגרי העבודה הלטינו-אמריקאים בישראל, שעומד כעת (ובעצם כמעט תמיד) בפני קשיים כלכליים ויערוך ביום שבת הקרוב ה-8 במאי ארוע מיוחד בשבט הצופים של שכונת שפירא בתל אביב במטרה לגייס כספים כדי להבטיח את המשך פעילותו. בסך הכל 15 אלף שקל חסרים לבית הספר בשביל לסיים אתה שנה הנוכחית כראוי, אך את הסכום הזה הם כנראה לא יקבלו מהעירייה או גורם ממלכתי אחר והם סומכים על התגייסות הציבור הרחב לטובת המטרה.

האסקואליטה, "בית הספר הקטן" בספרדית, נוסד ביוני 2000 במטרה לתת מענה לבעיה שהלכה והתפתחה בקרב קהילת העובדים הלטינו-אמריקאים. ילדיהם של עובדים ותיקים שהגיעו בגיל צעיר או אפילו נולדו בישראל החלו לאבד קשר עם השפה והתרבות של המדינות מהם הגיעו הוריהם ועקב כך גם החלו להתרחק מהוריהם וממשפחתם מעבר לים. בית הספר הוקם באופן עצמאי על ידי חברי הקהילה ועם השנים חברו אליהם גם מתנדבים ישראלים – חלק יהודים יוצאי אמריקה הלטינית וחלקם צברים חובבי התרבות ודוברי השפה. בדומה להרכב הקהילה כולה, גם בבית הספר מרבית הילדים הם בעיקר מקולומביה ואקואדור, אך יש ילדים גם מבוליוויה, פרו, צ'ילה והרפובליקה הדומיניקנית.

מעבר למכשול השפה והקשר עם ההורים והמשפחה, בית הספר שם לו למטרה לשמר אצל הילדים גם את הזהות הלטינו-אמריקאית וההכרות עם ההיסטוריה והמנהגים של מדינות המוצא שלהם. צורך זה נובע מהעובדה כי הוריהם של הילדים עובדים במשך שעות ארוכות וכי על פי הרוב הילדים נטמעים היטב מבחינה חברתית ותרבותית בסביבה ולפיכך מאבדים את הזיקה לארץ המוצא – מה שעשוי להקשות עליהם מאוד במידה ויאלצו או יבחרו לחזור אליה ביום מן הימים. הצד השני של אותה שגרת יום שוחקת של מהגר העבודה היא חוסר הטמעות ובידוד חברתי מוחלט של העובדים עצמם. העובדים הלטינו-אמריקאים עובדים בעיקר בעבודות פיזיות כמו ניקיון ועל פי רוב דוברים עברית ברמה מאוד בסיסית – עקב כך ה"אסקואליטה" החל גם לספק שיעורי עברית להורים, במטרה לאפשר להם תקשורת טובה יותר עם ילדיהם והתאקלמות קלה יותר בישראל. כישורי העברית וההכרות עם החברה הישראלית הם קריטיים להורים ממוצא זר אשר ילדיהם הולכים לבית ספר ישראלי דובר עברית ומתחברים לילדים ישראלים. הפרויקט כולו נועד גם לקדם את הסולידריות והקהילתיות בין העובדים הלטינו-אמריקאים השונים, שמבחוץ אולי נראים לישראלי הממוצע דומים, אך למעשה הם מגיעים ממדינות שונות מאוד עם הרכבים אתניים ותרבותיים שונים ולעיתים גם עם משקעים היסטוריים מורכבים. בית הספר הופעל במשך כל השנים בהתנדבות ודאג גם לעודד מודעות והכרה בקרב הקהילה לזכויות של מהגרי העבודה בישראל וסייע להם במצבי חירום.

תלמידה באסקואליטה בתל אביב

בהודעה שהפיצו אנשי האסקואליטה לקראת הארוע בשבת נכתב כי "בשנה האחרונה, בה נפלה אימת הגירוש על משפחות הקהילה, נקלעה האסקואליטה לקשיים רבים. נאלצנו לעזוב את משכננו הקודם בקרבת התחנה המרכזית החדשה ולהוציא סכומים גדולים על שכירות ותחבורה לבית הספר "מנשר", הנמצא הרחק ממקום מגוריהם של רוב הילדים. בשנה הבאה אנו מקווים שנמצא פיתרון קבוע – אך כדי לסיים את שנת הלימודים הנוכחית, עלינו לגייס בהקדם כ-15,000 שקלים". לצורך גיוס הסכום הזה הוחלט בבית הספר לקיים ארוע על פי מיטב המסורת הלטינו-אמריקאית במסגרתו ההורים והילדים יחגגו את המורשת של ארצותיהם ויזמינו את הציבור לחגוג עימם ולהשתתף במסיבה ובהגרלה שכל הכנסותיהם למען המשך פעילות בית הספר ולמען הקהילה כולה.

לפני מספר שנים הזדמן לי להשתתף בפסטיבל פולקלור שבית הספר ערך בגינת דרויאנוב בפלורנטין וזאת היתה חוויה נהדרת עם ילדים מקסימים ועושר תרבותי וקולינרי מהמם, כך שזה מומלץ ביותר. הארוע יתקיים ביום שבת, 8 במאי, 14:00 – 18:00, בשבט צופי שפירא, רח' דה מודינה, שכונת שפירא, תל אביב. את כל הפרטים על מה שיהיה בארוע ניתן למצוא כאן.

לתרומות ולפרטים נוספים על האירוע ניתן לפנות למתן 054-4982812 או לאלעד 0523-511311.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה