מה בבלוג ולמה?

מטרות הבלוג להביא לידיעתכם מידע מגוון על זכויות הילד. בכוונתי לשתף אתכם, ילדים הורים ומורים - בידע ומידע שאספתי במשך 20 שנות פעילות אקדמית וציבורית בתחומים שונים של זכויות הילד בעיקר בתחום החינוך והכשרת מורים במכללת סמינר הקבוצים בתל-אביב, באגודה הבינלאומית לזכויות הילד ובועד הישראלי למען יוניסף. כפעילה וחוקרת של זכויות הילד אני מייחסת חשיבות רבה להעלאת אמנת זכויות הילד על סדר היום של אנשי חינוך, חברי-כנסת בשדולה למען הילד, ובין הורים וילדים.בלוג זה- אמור להיות כתובת לילדים, הורים ומורים שרוצים לדעת יותר על זכויות הילדים בישראל ובעולם.



בקרוב תמצאו בבלוג:



- מאמרים והמלצות על ספרים ותוכניות לימודים ומערכי-שיעור המאפשרים שילוב של אמנת זכויות הילד בתוכנית הלימודים.

- רשימת כתובות של ארגונים שעוזרים לילדים במצוקה

- פינה לציורים שירים וסיפורים של ילדים

- אירועי אקטואליה: קטעי עיתונים ותגובות והארות הנוגעות לזכויות הילד



כתובת לשליחת מכתבים וציורים – e-mail: rina.yitzhaki@gmail.com

יום רביעי, 12 במאי 2010

רגע עם קורצ'אק: - מהו ילד? איך לאהוב ילד...



















בימים אלה אני כותבת פרק על יאנוש קורצ'אק. האיש שטבע את המושג זכויות הילד. האיש שכתב
ב 1910 ספרים בשם:
"איך לאהוב ילד" ו"זכות הילד לכבוד". ספריו אלה פונים אל המטפלים האולטימטיביים בילדים: איך לאהוב ילד שפונה בעיקר לאמהות, וזכות הילד לכבוד שפונה בעיקר אל המורים ואל מורים-מתחילים. בימים הקרובים אשתף אתכם בכמה מעצותיו - שנשארו טובות ורלוונטיות גם אחרי כמאה שנים.

לאם המודאגת: הילד לא רוצה לאכול. "איך לאהוב ילד" עמ' 56

..."תינוק אוכל מעט, מעט מאוד, הרה, הרבה מאוד, בהתאם למערכת גידולו.עקומת המשקל עולה לאט או בפתאומיות, ולעתים אינה משתנה משך חודשים. היא לא יודעת רחם בעקביותה: תינוק שאינו חש בטוב משקלו יורד במשך כמה ימים. בימים שלאחר-מכן עולה משקלו באות המידה, בהתאם לצו פנימי, המכריז: עד כאן, לא יותר". כאשר ילד בריא, הגדל בתנאי תת-תזונה, עובר לתנאי תזונה נורמאליים, הוא ימלא את חסרונו תוך שבוע ימים ויגיע למצבו התקין...

עיקרון: על הילד לאכול כמה שהוא רוצה, לא פחות ולא יותר. אפילו כשמאלצים ילד חולה לאכול, לא ניתן לקבוע את התפריט אלא בהשתתפותו, ואין לפקח על תהליך הבראתו אלא יחד איתו.

למורה המתחיל: איך לאהוב ילד / פנימייה עמ' 117

"הייה כפי שהנך - חפש את דרכך אתה. הכר את עצמך לפני שתחפש להכיר ילדים. מסור לעצמך דין-וחשבון לְמה אתה עצמך מסוגל, לפני שתתחיל לתחום תחומים לזכויותיהם ולחובותיהם.- מבין כולם, גם אתה ילד, וחובה עליך, קודם כל להכירו לחנכו ולהשכילו.

תגובה 1:

  1. יפה לשון היחיד. כל ילד בזכות עצמו. בזכות אישיותו המיוחדת ולא רק בשל היותו ילד או בשל היותה ילדה.

    השבמחק