מה בבלוג ולמה?

מטרות הבלוג להביא לידיעתכם מידע מגוון על זכויות הילד. בכוונתי לשתף אתכם, ילדים הורים ומורים - בידע ומידע שאספתי במשך 20 שנות פעילות אקדמית וציבורית בתחומים שונים של זכויות הילד בעיקר בתחום החינוך והכשרת מורים במכללת סמינר הקבוצים בתל-אביב, באגודה הבינלאומית לזכויות הילד ובועד הישראלי למען יוניסף. כפעילה וחוקרת של זכויות הילד אני מייחסת חשיבות רבה להעלאת אמנת זכויות הילד על סדר היום של אנשי חינוך, חברי-כנסת בשדולה למען הילד, ובין הורים וילדים.בלוג זה- אמור להיות כתובת לילדים, הורים ומורים שרוצים לדעת יותר על זכויות הילדים בישראל ובעולם.



בקרוב תמצאו בבלוג:



- מאמרים והמלצות על ספרים ותוכניות לימודים ומערכי-שיעור המאפשרים שילוב של אמנת זכויות הילד בתוכנית הלימודים.

- רשימת כתובות של ארגונים שעוזרים לילדים במצוקה

- פינה לציורים שירים וסיפורים של ילדים

- אירועי אקטואליה: קטעי עיתונים ותגובות והארות הנוגעות לזכויות הילד



כתובת לשליחת מכתבים וציורים – e-mail: rina.yitzhaki@gmail.com

יום חמישי, 4 בנובמבר 2010

הבהרת מושג: בין סמכות לסמכותנות













רינה יצחקי: סמכות או סמכותנות?! – הבהרת מושג (Value Clarification)

בהמשך ל Say שלי ב: http://www.mysay.co.il/articles/ShowArticle.aspx?articlePI=aaaibz

בדרך כלל אני מתייחסת לסמכות כסוג של יחסים בינאישיים ויחי מול קבוצה, אך עלה בדעתי לבחון את האספקט המילולי לשוני – הפשוט ביותר שאינו טעון בהשקפות ונקי משיפוט. כמנהג ימינו – העליתי את ה"בבילון" המילון שעל המחשב ותראו מה הוא אומר:

סמכות

(נ') מרות, שלטון, ממשלה, סמך, אוטוריטה; רשות, אישור, היתר, כוח, ייפוי כוח, מינוי

ה"בבילון" הנדיב, העלה גם ערך מתאים מהויקיפדיה ויקיפדיה העברית-האינציקלופדיה החופשית Wikipedia

סמכות מהויקיפדיה

סמכות היא יכולת של בן אדם מסוים או ארגון, לכפות דפוסי התנהגות מסוימים על אדם כלשהו. סמכות נחשבת לאחד מיסודות החברה האנושית, ועומדת כנגד שיתוף פעולה. אימוץ דפוסי פעולה כתוצאה מסמכות מכונה ציות, והסמכות כמושג מקיפה את רוב

מקרי ההנהגה.

קראו בעיון ותחליטו אם אלה היחסים שאתם רוצים כהורים עם ילדיכם.

אני מוצאת לנכון להתייחס לשתי מילים: לכפות דפוסי התנהגות.... וכנגד שיתוף פעולה. אלה "אורות אדומים" כשמדובר ביחסי

קרבה שאנו רוצים שיהיו בין הורים לילדיהם.

בוודאי שרבים יגידו ש לכפות דפוסי התנהגות – זה תהליך בסיסי של חינוך. אז מכיוון שאנחנו בענייני לשון, בואו נחשוב על חלופות לכפיה: להנחיל, להטמיע, ללמד... למה דווקא כפייה?

סמכותי סמכותי

(ת') מקרין סמכות, היודע להפעיל מרות, בעל אופי של מנהיג, החלטי, בעל כושר ניהולי, דומיננטי, בטוח בעצמו, שתלטני, רודני

בין סמכותי לסמכוּתָנִי ׁ (על משקל לאומי ולאומני, שמאלי שמאלני)

ציטוט:

"מיהו ההורה הסמכותי: סמכות הורית ורווחת הילד" -אורנה ניומן

http://www.psychology.org.il/article/82/

"דנה בת הארבע מבקשת לאכול גלידת שוקולד בזמן ארוחת צהריים, אופיר בן העשר מעדיף לשחק במחשב במקום להכין שיעורי בית, דני המתבגר רוצה ללכת למפגש חברתי שנקבע בזמן ארוחה משפחתית...

הורה סמכותי משלב רמה גבוהה של היענות הורית ורמה גבוהה של דרישה הורית. הוא נותן מקום להבעת רצונות הילד, אך נענה בגבולות האפשר. הוא מציב דרישות להתנהגות בוגרת עצמאית ואחראית, אך מלווה את הילד ותומך בו בדרך להשגת התוצאה המצופה. הוא משתמש בדרכי שכנוע ובתקשורת דו- כיוונית אך מסביר מהן הגבולות בהן רצון הילד יכול לבוא לידי ביטוי.

הורה סמכותי יבין ויכבד את רצונה של דנה לאכול גלידה אך יסביר לה את חשיבותה של תזונה בריאה ודחיית סיפוק ויסכם איתה על שעה מתאימה יותר לגלידת השוקולד. הוא גם יכבד את הצרכים החברתיים של דני המתבגר וינסה לתאם עם דני בין סדר היום החברתי והמשפחתי.

סגנונות הורות נוספים

ההורה הסמכותני – ההורה הסמכותני משלב רמה גבוהה של דרישה הורית עם רמה נמוכה של הענות הורית. הורה סמכותני מצפה מהילד לעמוד בסטנדרטים גבוהים של התנהגות הנקבעים מראש על פי צרכי הסביבה בלי לקחת בחשבון את צרכי הילד. הוא אינו נותן מקום ואינו מגלה עניין בביטוי ייחודי של הילד ומצפה מהילד להיענות לתכתיבים מבחוץ. הוא רואה בצייתנות ערך ומשתמש באמצעי איום וענישה במצבי קונפליקט".

הורה סמכותני יכעס על דנה שמעדיפה לאכול ג'אנק פוד במקום אוכל מזין ואולי אף יאיים בענישה במידה ולא תציית. הוא ינסה לכפות על דני לוותר על מפגשים חברתיים שאינם מתאימים לצרכים המשפחתיים וכאשר יתעורר קונפליקט ההורה ייגרר למאבק כוח מי חשוב יותר המשפחה או החברים.



עד כאן, מובאות מבחוץ. ועוד כמה מילים שלי: למיטב הבנתי בעצם נוכחותו של אדם מבוגר לצדו של ילד, כבר נמצאת סמכות. כמובן, יש בני אדם שונים ועל כן הסמכות שהם מקרינים שונה. אך כאשר קוראים לנו להגביר "סמכות הורית" וקריאה זו הופכת לתמצית ההתנהגות ההורית...קיים חשש שזו תהיה התנהגות מוקצנת שאינה תורמת להתפתחות יחסי-קרבה ואמון שאנחנו רוצים עם הילדים שלנו.

ועוד בקצרה: ילד שמתרגל לקבל סמכות שהיא כבר סמכותנות כלומר דרישה ותביעה נוקשה למשמעת... ורואה ב"פקודות" ההורים צווי שאין להפר אותו (מפחד הענישה?!!) יגדל למבוגר שמחפש מנהיגים שיהיו דומים להוריו הסמכותניים – כלומר "מנהיג חזק". בסלנג המקובל זה מנהיג לא דמוקרטי בדרגות שונות של עריצות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה