מה בבלוג ולמה?

מטרות הבלוג להביא לידיעתכם מידע מגוון על זכויות הילד. בכוונתי לשתף אתכם, ילדים הורים ומורים - בידע ומידע שאספתי במשך 20 שנות פעילות אקדמית וציבורית בתחומים שונים של זכויות הילד בעיקר בתחום החינוך והכשרת מורים במכללת סמינר הקבוצים בתל-אביב, באגודה הבינלאומית לזכויות הילד ובועד הישראלי למען יוניסף. כפעילה וחוקרת של זכויות הילד אני מייחסת חשיבות רבה להעלאת אמנת זכויות הילד על סדר היום של אנשי חינוך, חברי-כנסת בשדולה למען הילד, ובין הורים וילדים.בלוג זה- אמור להיות כתובת לילדים, הורים ומורים שרוצים לדעת יותר על זכויות הילדים בישראל ובעולם.



בקרוב תמצאו בבלוג:



- מאמרים והמלצות על ספרים ותוכניות לימודים ומערכי-שיעור המאפשרים שילוב של אמנת זכויות הילד בתוכנית הלימודים.

- רשימת כתובות של ארגונים שעוזרים לילדים במצוקה

- פינה לציורים שירים וסיפורים של ילדים

- אירועי אקטואליה: קטעי עיתונים ותגובות והארות הנוגעות לזכויות הילד



כתובת לשליחת מכתבים וציורים – e-mail: rina.yitzhaki@gmail.com

יום שני, 8 בפברואר 2010

לונדון 1701 - ישראל 2010


 

לאור ההצעות החדשניות של שר החינוך - שתמציתן מגמת ה"חזרה ליסודות"  Back to Basics אני מביאה כאן הצעה לכללי התנהגות מאותם היסודות - אליהם מבקשים להחזירנו. בקידה עמוקה.

* בין מבוגרים ונעלים ממך אל תדבר,
 אלא אם כן התבקשת.

* אל תיכנס לוויכוח או לדיון עם מבוגרים ונעלים ממך.

* אל תציג שאלות המבקשות
  לאַמֵת   את הנאמר.

* דיבורם של ילדים אינו אמור
  להישמע בבית הספר. אלא - כתשובה לשאלה, או כחזרה על החומר הנלמד

כללים אלה לקוחים מהספרון -  שנכתב על ידי JOHN GARRESTON,שיצא לאור בשנת 1701 - בדיוק לפני 300 שנה. (תרגום : רינה יצחקי)
הנה עוד כמה מהצעותיו המרנינות:

* לעולם אל תתקרב אל הוריך ללא קידה.

* אל תספר לאנשים זרים מה נעשה או נאמר בבית הספר.

* הישמע והיכנע לחשובים ממך.

* אל תיכנס לוויכוח או דיון עם מבוגרים נעלים ממך,
   שנה בקלילות את דעתך כך שתתיישב עם דעתם.



4 תגובות:

  1. ואולי כדאי לנסות את השיטות הישנות המוכחות? הרי השיטות החדשות פשוט לא עובדות! לא משנה כמה ילכו לקראת הילדים ויהיו נחמדים אליהם, הם ממשיכים להתנהג כמו חיות אדם.
    אותי חינכו גם עם סרגל ותתפאי, יצאתי בסדר.
    איפה היד הקשה? איפה הZero tolerance? תאמיני לי שמה שהילדים לא מבינים עם הראש הם יבינו עם הטוסיק.
    מיכאל

    השבמחק
  2. ועל כך נאמר שהילדים בסוף מתגברים על החינוך שהם קבלו. ויופי שיצאת בסדר. אני לא מתפלאת.
    ולשאלותיך:
    בוא נדבר על סרגל. כן בידי הרבי הוא אמצעי לענישה - בעברית מכות. אבל, סרגל הוא גם קנה מידה. ומרמז על חינוך מידתי, תְבוּנִי ולאו דווקא אלים. וכתבת את המילה - גם - כלומר שלפני הסרגל היה עוד משהו, אולי תפרט מה זה היה?
    ילדים רבים שחונכו ב"יד קשה" - לא צלחו ואנחנו אפילו לא יכולים לדעת מה המחיר שהם שלמו. קרא או תראה את אוליבר טוויסט, את ג'יין אייר, ואת דיוקן האמן כאיש צעיר - ותגלה את המשקעים של "יד חזקה"
    אולי גם תצפה בסרט "היה שלום מיסטר צ'יפס" ותגלה כי היו מורים שחינכו באהבה והצליחו בלי מכות.
    Zero tolerance - לא עבד כל כך טוב במערכות חינוך. רק השבוע קבלתי סרט תיעודי בו נערך דיון של מיטב אנשי החינוך בארה"ב בו הם בוחנים את "הצלחת" Zero tolerance והם ממש לא מרוצים - וזה בלשון המעטה.
    באשר ל"טוסיק" - אלה שהכרתי לא הראו כל יכולת להחליט או לבחור, או להמציא. צריך אחד חזק בשביל לשבת עליו. אם אתה מעדיף אותו כואב...זה חבל כי מהמקום הזה לא צומחים דברים טובים באמת - וכאמא אומר לך שאולי פעם או פעמיים בחיי הרמתי יד על ילדי וגם אז הצטערתי על כך. הם דווקא התגברו על הפתיחות ויצאו אחלה בני אדם.

    השבמחק
  3. ד"ר יהודית אברהמי-עינת18 בפברואר 2010 בשעה 0:04

    תודה רינה שהצגת את האבסורד שבדיבור על חזרה למקורות.
    אין דרך לחזור לשיטות העבר בלי לקחת בחשבון את השינויים האדירים באורח החיים שלנו בכל הנוגע לגידול ילדים. כיום, כמעט מרגע לידתם, נמסרים הילדים לגופים כלכליים אלו ואחרים רוב שעות היממה, פעוטונים, צהרונים, גנים, בתי ספר, חוגים, מועדוניות, קייטנות, וסתם קניונים. ברור שהשפעת ההורים כמתווכים בין הילדים לבין העולם בו עליהם לפעול שונה לגמרי, וגם ראית הילדים את מקומם בעולם שונה.
    אין דרך לחסוך חשיבה מעמיקה על התאמת חשיבה עקרונית אודות חינוך, לנסיבות העכשוויות.

    השבמחק
  4. רינה יצחקי - הזכויות שלי אמר/ה...
    תגובתה של ד"ר יהודית אברהמי מעלה בבהירות את הבעיות
    שעלינו לברר, ובעיקר להתוות דרכים חדשות והוגנות.
    בהגינות כוונתי ללא ניצול עמדות הכוח שבידי המבוגרים -
    להגיע להידברות והשפעה שמתבקשת. אני שואלת את עצמי
    ואתכם - איך כדאי ואפשר לקיים את "החשיבה העקרונית
    על החינוך - בימינו"?
    ואולי - לברר בצורה "שקופה" מה טוב ומה רע
    ב"חזרה ליסודות" וב"אפס סובלנות ל..."

    השבמחק